Asiakkaisiin vetoavat brändit rakentuvat tarinoista, jotka usein kertovat yrittäjistä brändien takana. Henkilöbrändäys on oman osaamisensa esiin tuomista. Silti vain harvat yrittäjät rakentavat määrätietoisesti omaa tarinaansa. Lue blogimme avulla, miten brändäät itsesi oman alasi asiantuntijana.
Kun henkilöstä tulee brändi, näkökulma muuttuu ulkoisesta sisäiseen, eli yrittäjä osallistuu työhön hyvin henkilökohtaisesti. Yrittäjät brändäävät tuotteensa ja toimintansa perustamalla ne omiin arvoihinsa ja antamalla niille omia henkilökohtaisia piirteitään. Innovatiivinen yrittäjä on potentiaalinen haasteiden ratkaisija ja brändin alkuunpanija. Kun saat rakennettua vahvan brändin itsestäsi ja sinut tunnetaan luotettavana osaajana, myyt enemmän ja nopeammin sekä voit myös laskuttaa palveluistasi enemmän.
Jotta voit brändätä itsesi, sinulla pitää olla ensin selkeä ajatus siitä, mitkä ovat arvosi, mitkä asiat ovat sinulle tärkeitä sekä mihin asioihin haluat keskittyä markkinoinnissa. Kun sinulla on selvä mielikuva itsestäsi jonka haluat tuoda esille, älä pelkästään kerro olevasi kokenut ja osaava, vaan osoita se erilaisten sisältöjen avulla. Auta kohderyhmääsi tarjoamalla vinkkejä tai koulutusta, inspiraatiota ja uusia näkemyksiä. Tärkeää on tunnistaa oman brändisi vahvuudet ja erottautumistekijät. Mitä sellaista tarjoat, mitä kilpailijalla ei ole?
Itsensä brändääminen alkaa aktiivisuudella eri kanavissa ja oman osaamisen jakamisella. Kannattaa panostaa omiin sosiaalisen median kanaviin ja yhteistöihin sekä erilaisiin tapahtumiin ja messuihin. Näyttämällä aktiivisuutta osoitat asiakkaillesi, että olet aidosti kiinnostunut alaan liittyvistä asioista ja pyrit tuomaan arvoa asiakkaillesi. Itsensä brändäämisessa kannattaa aina miettiä: “Mitä hyötyä tämä tuo asiakkaalle?”. Tarjoa heille jotain erilaista ja tuo persoonaasi esille, sillä erottuminen massasta on menestymisen a ja o. Sen lisäksi, että olet läsnä tapahtumissa ja sosiaalisessa mediassa, kokeile myös näitä vinkkejä:
7 vinkkiä, miten voit brändätä itsesi verkossa
- Blogit – Blogien avulla voit tarjota asiakkaillesi maistiaisia palveluistasi ja näyttää ammattiosaamistasi. Blogien avulla voit myös optimoida sivustosi hakukonenäkyvyyttä ja saada lisää kävijöitä sivustollesi.
- E-kirja tai muu opas – Esimerkiksi pdf-liitteet uutiskirjeissä. Tämän avulla tuot esiin osaamistasi ja persoonaasi sekä annat lukijalle konkreettista hyötyä liittyen palveluihisi.
- Vlogit eli videoblogit – Videot ovat suosituimpia sosiaalisen median sisältöjä ja niiden hyödyntäminen brändäyksessä on kannattavaa. Videoiden avulla pystyt tuomaan esille helposti omaa persoonaasi.
- Podcastit – Podcastien suosio nousee koko ajan ja niitä löytyy nykyään hyvin laajasti jokaiseen makuun ja aiheeseen. Jos et halua esiintyä videolla niin podcasti on hyvä vaihtoehto tuoda esille omia mielipiteitä ja ajankohtaisia aiheita.
- Webinaarit – Eli live tapahtumat verkossa. Webinaarien avulla voit “kouluttaa” asiakkaitasi ja antaa heille arvokasta tietoa yrityksesi palveluista ja osaamisesta. Webinaarista ja sen aiheesta tulisi olla jotakin hyötyä asiakkaillesi ja osallistaa heitä keskusteluun.
- Live-videot eri alustoilla – Esimerkiksi Facebookissa ja Instagramissa pystyy aloittamaan live videoita, joiden avulla voit tavoittaa konkreettisesti asiakkaasi ja vastata heidän kysymyksiin. Live-videoiden avulla osoitat myös aktiivisuuttasi ja aktivoit seuraajiasi.
- Verkkokurssit – Tämä vaihtoehto sopii paremmin suuremmille yrityksille. Jos yritykselläsi on resursseja verkkokurssin rakentamiseen niin sen mainostaminen ja jakaminen omien kanaviesi kautta auttaa rakentamaan omaa henkilöpersoonaasi.
Oletko kiinnostunut kevytyrittäjyydestä? Lue lisää Kassavirtasen sivuilta. Jos sinulle herää kysyttävää, voit aina olla yhteydessä asiakaspalveluumme. Neuvomme sinua mielellämme!